امّ مهزول بنت مرثد: از تيره بنىجمح[91]
وى زنى زيبا و از فاحشگان پرچمدار مكّه[92] و يكى از مشهورترين آنان بود.[93] ( => اصحاب رايات) او نخست كنيز سائب بن ابى سائب مخزومى[94] بود و از راه فاحشگى براى ارباب خود درآمد كسب مىكرد. از اينكه بعضى از مسلمانان قصد ازدواج با او را داشتهاند[95] بر مىآيد كه وى سرانجام آزاد شده است.به گفته برخى مفسران[96] امّ مهزول براى ازدواج شرط مىكرد كه هزينه زندگى شوهر خود را از درآمد روسپيگرى بپردازد، بدان شرط كه شوهر به او اجازه زناكارى* بدهد. يكى از مسلمانان كه در فقر و بىكسى مىزيست از پيامبر(صلى الله عليه وآله)اجازه خواست تا با امّ مهزول ازدواج كند و از دارايى او بهرهمند گشته و پس از بىنيازى رهايش كند. به نقلى[97] در پاسخ اين درخواست آيه 3 نور/24 نازل شد و مسلمانان را از ازدواج با زنان بدكاره و مشرك باز داشت: «الزّانى لا يَنكِحُ اِلاّ زانِيَةً اَو مُشرِكَةً والزّانِيَةُ لا يَنكِحُها اِلاّ زان اَو مُشرِكٌ وحُرِّمَ ذلِكَ عَلَى المُؤمِنين» از فرجام وى اطلاعى در دست نيست.
منابع
اسباب النزول، واحدى؛ التبيان فى تفسير القرآن؛ تفسير مبهمات القرآن؛ جامع البيان عن تأويل آى القرآن؛ الدرالمنثور فى التفسير بالمأثور؛ روضالجنان و روحالجنان؛ كشف الاسرار و عدة الابرار؛ مثالب العرب؛ مجمعالبيان فى تفسير القرآن.محمّد اللّهاكبرى
[91]. مثالب العرب، ص 82 .
[92]. همان،ص77؛ روضالجنان، ج6 ،ص48؛ الدرالمنثور، ج 6 ، ص 127.
[93]. كشف الاسرار، ج 6 ، ص 484؛ روضالجنان، ج 14، ص 83 .
[94]. جامعالبيان، مج 10، ج 18، ص 96؛ اسباب النزول، ص 263.
[95]. جامعالبيان، مج 10، ج 18، ص 93؛ اسباب النزول، ص 263.
[96]. جامعالبيان، مج 10، ج 18، ص 95 ـ 97؛ اسباب النزول، ص263؛ الدرالمنثور، ج 6 ، ص 127.
[97]. التبيان، ج 7، ص 407؛ مجمعالبيان، ج 7، ص 197؛ مبهماتالقرآن، ج 2، ص 251 ـ 252.